רמב"ן פרשת תרומה
וסוד המשכן הוא, שיהיה הכבוד אשר שכן על הר סיני שוכן עליו בנסתר. וכמו שנאמר שם (לעיל כד טז) וישכן כבוד ה' על הר סיני, וכתיב (דברים ה כא) הן הראנו ה' אלהינו את כבודו ואת גדלו, כן כתוב במשכן וכבוד ה' מלא את המשכן (להלן מ לד). והזכיר במשכן שני פעמים וכבוד ה' מלא את המשכן, כנגד "את כבודו ואת גדלו". והיה במשכן תמיד עם ישראל הכבוד שנראה להם בהר סיני. ובבא משה היה אליו הדבור אשר נדבר לו בהר סיני
וסוד המשכן הוא, שיהיה הכבוד אשר שכן על הר סיני שוכן עליו בנסתר. וכמו שנאמר שם (לעיל כד טז) וישכן כבוד ה' על הר סיני, וכתיב (דברים ה כא) הן הראנו ה' אלהינו את כבודו ואת גדלו, כן כתוב במשכן וכבוד ה' מלא את המשכן (להלן מ לד). והזכיר במשכן שני פעמים וכבוד ה' מלא את המשכן, כנגד "את כבודו ואת גדלו". והיה במשכן תמיד עם ישראל הכבוד שנראה להם בהר סיני. ובבא משה היה אליו הדבור אשר נדבר לו בהר סיני
The Mishkan, therefore, is to continue the revelation at Sinai, to provide a place for the on going emanation of the divine intellect. According to R' Shlomo Riskin (in a shiur givien last year*) there is not a coincidence that only one parsha after the revelation at Har Sinai (according to Rashi the events of Mishpatim happened there too) God tells us that the divine dialogue needs to continue, and we must build him a place to continue the conversation. R' Riskin notes that this is exactly the reason why the Sanhedrin meets in the Beit HaMikdash so that their decisions are made in the presence of God.
[* - A version of this shiur is now available on the current issue of Toras Aish from AishDas.org - it is however, a shortened and less potent shiur. I have the shiur in audio format (mp3) if anyone is interested.]
No comments:
Post a Comment